Zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszącego się do obszaru ROZWÓJ MOWY DZIECI, przyjmuje się, że:
„Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
- mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
- uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
- w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach. „
Zajęcia logopedyczne kierowane są do dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz mogą utrudniać naukę i rozwój. Trwają 30 min., realizowane są indywidualnie, w odpowiednich warunkach i atmosferze przy użyciu pomocy logopedycznych i we współpracy logopedy z rodzicami i kadrą przedszkola.
Cele terapii logopedycznej:
- Wykrywanie i usuwanie wad wymowy.
- Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń.
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- Doskonalenie mowy już ukształtowanej.
- Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
Metody pracy:
- Ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia głosowe.
- Ćwiczenia słuchowe.
- Artykulacyjne i aparatu artykulacyjnego.
- Leksykalne.
- Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej .
Etapy pracy logopedycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie artykulacji:
- Diagnoza logopedyczna.
- Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski.
- Etap wywoływania głoski.
- Utrwalanie głoski w izolacji.
- Utrwalanie głoski w sylabach.
- Utrwalanie głoski w wyrazach ( nagłos, śródgłos, wygłos)
- Utrwalanie głoski w połączeniach wyrazowych.
- Utrwalanie głoski w zdaniach.
- Utrwalanie głoski w dłuższych wypowiedziach kontrolowanych.
- Prawidłowa artykulacja w swobodnych wypowiedziach.