pusty2

logopeda  Zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszącego się do obszaru ROZWÓJ MOWY DZIECI, przyjmuje się, że:
„Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

  • zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
  • mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
  • uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
  • w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach. „

  Zajęcia logopedyczne kierowane są do dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz mogą utrudniać naukę i rozwój. Trwają 30 min., realizowane są indywidualnie, w odpowiednich warunkach i atmosferze przy użyciu pomocy logopedycznych i we współpracy logopedy z rodzicami i kadrą przedszkola.

Cele terapii logopedycznej:

  1. Wykrywanie i usuwanie wad wymowy.
  2. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń.
  3. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
  4. Doskonalenie mowy już ukształtowanej.
  5. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.

Metody pracy:

  1. Ćwiczenia oddechowe.
  2. Ćwiczenia głosowe.
  3. Ćwiczenia słuchowe.
  4. Artykulacyjne i aparatu artykulacyjnego.
  5. Leksykalne.
  6. Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej .


Etapy pracy logopedycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie artykulacji:

  1. Diagnoza logopedyczna.
  2. Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski.
  3. Etap wywoływania głoski.
  4. Utrwalanie głoski w izolacji.
  5. Utrwalanie głoski w sylabach.
  6. Utrwalanie głoski w wyrazach ( nagłos, śródgłos, wygłos)
  7. Utrwalanie głoski w połączeniach wyrazowych.
  8. Utrwalanie głoski w zdaniach.
  9. Utrwalanie głoski w dłuższych wypowiedziach kontrolowanych.
  10. Prawidłowa artykulacja w swobodnych wypowiedziach.