Zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszącego się do obszaru ROZWÓJ MOWY DZIECI, przyjmuje się, że:
„Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach. „
Zajęcia logopedyczne kierowane są do dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz mogą utrudniać naukę i rozwój. Trwają 30 min., realizowane są indywidualnie, w odpowiednich warunkach i atmosferze przy użyciu pomocy logopedycznych i we współpracy logopedy z rodzicami i kadrą przedszkola.
Cele terapii logopedycznej:
Wykrywanie i usuwanie wad wymowy.
Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń.
Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
Doskonalenie mowy już ukształtowanej.
Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
Metody pracy:
Ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia głosowe.
Ćwiczenia słuchowe.
Artykulacyjne i aparatu artykulacyjnego.
Leksykalne.
Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej .
Etapy pracy logopedycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie artykulacji:
Diagnoza logopedyczna.
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski.
Etap wywoływania głoski.
Utrwalanie głoski w izolacji.
Utrwalanie głoski w sylabach.
Utrwalanie głoski w wyrazach ( nagłos, śródgłos, wygłos)
Utrwalanie głoski w połączeniach wyrazowych.
Utrwalanie głoski w zdaniach.
Utrwalanie głoski w dłuższych wypowiedziach kontrolowanych.
Prawidłowa artykulacja w swobodnych wypowiedziach.